Oprowadza Rafał Lis – historyk sztuki i szkoleniowiec, od lat pracujący na przecięciu 3 sektorów, głównie w obszarze dostępności wydarzeń, obsługi publiczności i przy tworzeniu materiałów adaptacyjnych.
Rafał Lis oprowadza po wystawach z audiodeskrypcją
Historyk sztuki i szkoleniowiec. Choć ma serce po pozarządowej stronie, od lat pracuje na przecięciu 3 sektorów, głównie w obszarze dostępności wydarzeń, obsługi publiczności i przy tworzeniu materiałów adaptacyjnych. Od 2021 roku w zespole Fundacji Impact. Jest koordynatorem dostępności w Dzielnicowym Domu Kultury „Węglin” i konsultantem dostępności w Teatrze Starym w Lublinie. Stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Prezydenta Miasta Lublin. Dorywczy asystent osobisty. Tysiące godzin szkoleniowych i konsultacyjnych przeplatał tworzeniem tekstów łatwych do czytania, audiodeskrypcji sztuki i architektury oraz poszukiwaniem nowych rozwiązań, szytych na miarę potrzeb publiczności i instytucji. Zajmuje się też wspieraniem procesów dotyczących wdrażania i koordynowania dostępności. Czasami się frustruje, nie boi się mówić: „Nie wiem”, ale zwykle dodaje: „Ale się dowiem!”. W poprzednim życiu robił mozaiki w przestrzeni publicznej i przyglądał się procesom miastotwórczym. Dziś wszystko, co robi, obudowuje dostępnością.
sobota12:3021/09
Prezentacja projektu Miejskie legendystworzonego przez studentki i studentów Katedry Fotografii w Szkole Filmowej w Łodzi.
Ewa Doroszenko – artystka intermedialna, doktor sztuk plastycznych, mieszka i pracuje w Warszawie. Absolwentka Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w 2019 i 2024 oraz Miasta Torunia w dziedzinie kultury w 2013 i 2011. Laureatka wielu międzynarodowych konkursów, m.in. Preview – Fait Gallery Brno 2016, Debuts 2018 – doc! photo magazine, Debut 2018 – Lithuanian Photographers Association. Finalistka m.in. Noorderlicht International Photo Festival 2021, Kranj Foto Fest 2021, International Festival of Photography FIF BH – Brazil 2020, Athens Digital Arts Festival 2020, GENERATE! Festival for Electronic Arts 2019, Der Greif and the World Photography Organisation open call 2018, FILE Electronic Language International Festival Sao Paulo 2015, Biennale Sztuki Młodych Rybie Oko 2013, Konkursu Fundacji Grey House w Krakowie 2011 oraz wielkokrotna uczestniczka programów Artist-in-Residence w różnych europejskich krajach. Swoje projekty prezentowała na wielu wystawach indywidualnych, m.in. w Muzeum Współczesnym Wrocław, Fait Gallery w Brnie, Galerii Propaganda w Warszawie, Fundacji Rodziny Staraków w Warszawie, Kolonii Artystów w Gdańsku, Galerii Sztuki Wozownia w Toruniu, Instytucie Fotografii Fort w Warszawie, Galerii Miejskiej bwa w Bydgoszczy, Pragovka Gallery w Pradze, Exgirlfriend Gallery w Berlinie, Narodowym Forum Muzyki im. Witolda Lutosławskiego we Wrocławiu, Foto Forum w Bolzano, Instytucie Polskim w Düsseldorfie. Prace Ewy Doroszenko znajdują się w wielu kolekcjach sztuki, m.in. w kolekcji Centrum Sztuki Współczesnej Znaki Czasu w Toruniu, Hotelu Raffles Europejski w Warszawie, Dolnośląskiego Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych we Wrocławiu, Krupa Art Foundation we Wrocławiu.
Jacek Doroszenko – artysta intermedialny badający relacje między dźwiękiem, obrazem i przestrzenią. Mieszka i tworzy w Warszawie i Krakowie. Absolwent Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, autor realizacji audiowizualnych, prac wideo, instalacji dźwiękowych i projektów internetowych. Stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego 2020, Miasta Torunia w dziedzinie kultury w 2011 oraz wielokrotny uczestnik rezydencji artystycznych, m.in. Hangar Barcelona w Hiszpanii, Kunstnarhuset Messen Ålvik w Norwegii, Atelierhaus Salzamt Linz w Austrii, The Island Resignified Lefkada w Grecji, Pragovka Gallery Praga w Czechach, Klaipeda Culture Communication Center na Litwie, Petrohradska Kolektiv Prague w Czechach. Audiowizualne projekty prezentował na wystawach indywidualnych, m.in. w Muzeum Współczesnym Wrocław, Fait Gallery w Brnie, Instytucie Fotografii Fort w Warszawie, Pragovka Gallery w Pradze, Exgirlfriend Gallery w Berlinie, Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu, Instytucie Polskim w Düsseldorfie oraz w ramach m.in. The Wrong New Digital Art Biennale w Rio de Janeiro, FILE Electronic Language International Festival w Sao Paulo, Transmission Arts Festival w Atenach, ISEA International Symposium on Electronic Art w Vancouver, Fonomo Music & Film Festival w Bydgoszczy, Musica Electronica Nova we Wrocławiu, Mediations Biennale w Warszawie, Athens Digital Arts Festival, Future Places Festival w Porto, European Media Art Festival w Osnabrück, Performing Media Festival w South Bend, CoCart Festival CSW w Toruniu, Open-Source Art Festival w Sopocie. Artysta działa również w obszarze muzyki i sztuki dźwięku. Jego kompozycje muzyczne zostały wydane w formie albumów o międzynarodowym zasięgu, m.in. Infinite Values, Time Released Sound w USA; Wide Grey, Eilean Records we Francji; Soundreaming i Bodyfulness, Audiobulb Records w Wielkiej Brytanii.
Anna Orłowska (ur. 1986 w Opolu) – fotografka, artystka wizualna. Studiowała fotografię w Państwowej Wyższej Szkole Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi oraz w Instytucie Twórczej Fotografii na Uniwersytecie Śląskim w Opawie. Laureatka stypendium Photo Global w School of Visual Arts w Nowym Jorku (2013 rok). Artystka wykorzystuje fotografię do odsłaniania niewidocznych warstw historii i jej ideologicznych uwarunkowań, zwykle nieobecnych w oficjalnej narracji. Gra z różnymi konwencjami, od dokumentu po inscenizację, ujawniając ukryte mity, legendy, dekonstruując fantazje na temat przeszłości oraz tworząc nowe konstelacje znaczeń. Jej obiekty, oparte na obrazach fotograficznych, testują granice medium. Orłowska traktuje medium fotografii jako instrument badania samego pojęcia wiedzy oraz narzędzie pracy z pamięcią, które ze swej natury także są fragmentaryczne. Mieszka i pracuje w Warszawie oraz na Śląsku.
sobota19:0021/09
dr Witek Orski
Autor zdjęć, instalacji i obiektów. Artysta wizualny, fotograf, kurator, wykładowca akademicki. Wykorzystuje sztukę jako narzędzie badawcze
Witek Orski – artysta wizualny, fotograf i kurator. Autor zdjęć, instalacji i obiektów. W swojej twórczości wykorzystuje sztukę jako narzędzie badawcze. Interesują go społeczne i polityczne funkcje fotografii oraz jej status w kulturze wizualnej. W ostatnich latach jego praktykę artystyczna koncentruje się na wątkach melancholii oraz badań de-kolonialnych. Wystawa jako medium jest dla niego ważnym środkiem wyrazu – często układa cykle prac w złożone eseje wizualne.
Witek Orski jest absolwentem Filozofii na Uniwersytecie Warszawskim, uzyskał doktorat w dziedzinie sztuki na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu. Jest adiunktem w Szkole Filmowej w Łodzi.
Galeria Sztuki Rzeczna w Rybniku, ul. Rzeczna 1
niedziela11:00-14:0022/09
Warsztaty fotograficzne dla dzieci: Światło filmowe w fotografii – prowadzenie Aga i Karol Blazy
Kuratorka, menadżerka kultury, propagatorka kolekcjonowania fotografii, autorka i organizatorka wydarzeń artystycznych. Założycielka galerii i wydawnictwa Jednostka. Współautorka i współkoordynatorka cyklu Wszyscy Jesteśmy Fotografami. Wykładowczyni w Szkole Filmowej w Łodzi. Absolwentka Instytutu Twórczej Fotografii na Uniwersytecie Śląskim w Opawie w Republice Czeskiej (PhD) i Wydziału Inżynierii Produkcji Politechniki Warszawskiej. Współkuratorka archiwum Pawła Pierścińskiego. W latach 2010–2017 kuratorka i koordynatorka projektu Fotografia Kolekcjonerska. Stypendystka Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Miasta Stołecznego Warszawy. Jurorka w konkursach, recenzentka w przeglądach portfolio.
niedziela17:0022/09
Marta Bogdańska
Artystka wizualna, fotografka, menedżerka kultury, twórczyni filmów i edukatorka. Laureatka programu Artystyczna Podróż Hestii 2024
Artystka wizualna, fotografka, menedżerka kultury, twórczyni filmów (m.in. “Jednorożec”, ”Pomiędzy” i “Next Sunday”) i edukatorka FotoPlus. Absolwentka filozofii w Uniwersytecie Warszawskim. Studiowała gender studies w UW oraz sztukę w Home Workspace Program w Bejrucie. Ukończyła Akademię Fotografii, Szkołę Patrzenia, Instytut Otwarty oraz Szkołę Ekopoetyki. Realizowała międzynarodowe projekty artystyczne i kulturalne. Przez ponad 8 lat mieszkała w Libanie. Marta należy do międzynarodowych platform Futures Photography i Women Photograph. Obecnie przygotowuje premierową wystawę nowego projektu „Vive la Résistance!” w Instytucie Fotografii Fort jako laureatka Ogólnopolskiego Programu Dotacyjnego „Artystyczna Podróż Hestii” na rok 2024. Wygrała także rezydencję artystyczną „Artist Meets Archive #4” w Internazionale Photoszene w Kolonii. W 2023 roku otrzymała grant od Culture & Animals Foundation z Nowego Jorku i wygrała rezydencję artystyczną w Institute for Postnatural Studies w Madrycie. Jej książka “SHIFTERS” (wydana przez Fundację Sztuk Wizualnych i Landskrona Foto) została wybrana przez Festiwal PHotoESPAÑA Najlepszą Międzynarodową Publikacją Fotograficzną Roku 2022, i była nominowana do Kassel Dummy Award, Luma Rencontres Dummy Book Award Arles oraz MACK First Book Award. Marta była finalistką Nagrody im. Wojtka Falęckiego (2023), Discovery Award Encontros da Imagem (2023) i Allegro Prize 2022. W 2021 roku Marta otrzymała Stypendium im. Konrada Pustoły oraz Stypendium dla sztuk wizualnych im. Selmy Lagerlöf. Jako laureatka Photo-Match organizowanego przez Fotofestiwal Łódź & Miesiąc Fotografii w Krakowie miała wystawę indywidualną na Miesiącu Fotografii w Krakowie w 2021. Po wygraniu konkursu PIX.HOUSE Talent Roku 2020 opublikowała “PLAINTEXT”. Prace i filmy Marty były pokazywane i publikowane na całym świecie. Ostatnie wystawy to m.in. „SHIFTERS” na Kranj Foto Fest 2024 i na Fotografia Europea 2024, “Only the Future Revisits the Past” w Centre for Contemporary Photography w Melbourne, “Animal Instinct” w Musée des Beaux-Arts Le Locle (MBAL) w Szwajcarii oraz “SHIFTERS” na Biennale Fotografii w Salonikach.
niedziela18:0022/09
Grzegorz Dąbrowski
Fotograf, kurator, ekspert od fotografii archiwalnej, od 2004 r. zajmuje się kolekcją zdjęć Białegostoku z lat 30. autorstwa Bolesława Augustisa
Grzegorz Dąbrowski, fotograf, kurator wystaw fotograficznych, absolwent pedagogiki na Uniwersytecie w Białymstoku oraz fotografii na Uniwersytecie Śląskim w Opawie (Republika Czeska), dwukrotny stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego; Od roku 2004 prowadzi konserwację i digitalizację unikatowej kolekcji zdjęć Białegostoku z lat 30. XX w., autorstwa Bolesława Augustisa; Przeprowadził też konserwację części archiwum fotografii Antoniego Zdrodowskiego, Jerzego Kostko, Jana Siwickiego oraz innych kolekcji anonimowych autorów. Redaktor i fotoedytor albumów ze zdjęciami Bolesława Augustisa (książka “Augustis 2.0” otrzymała wyróżnienie w konkursie Fotograficznej Publikacji Roku 2019 w Łodzi i znalazła się w finale konkursów najlepszych książek fotograficznych podczas festiwalu w Arles oraz na PHotoEspana); Ekspert w projektach dotyczących fotografii archiwalnej realizowanych ze Stowarzyszeniem Edukacji Kulturalnej WIDOK, m.in. „Fotograficzna wyprawa archeologiczna na polsko-białoruskie pogranicze”, zakończonej wydaniem książki fotograficznej „albom.pl”; “Fotohistorie Polaków z Białorusi – ocalanie prywatnych archiwów” (2019); , „Mołdawscy Sybiracy – cyfryzacja archiwalnych zbiorów Femina Nova lex Nova” (2016), “Wiejscy fotografowie z Podlasia” (2015), „Fotograficzne mikrohistorie z Grodzieńszczyzny” (2015);
W latach 90-tych XX w. pomysłodawca i jeden z założycieli Galerii StoTrzynaście w Białymstoku, gdzie prezentowano wystawy m.in. Mikołaja Smoczyńskiego, Ireny Nawrot, Leona Tarasewicza, Andrzeja Kramarza czy Rafała Milacha.
Kurator wystaw fotografii m.in. „Augustis” (FAF Warszawa, Instytut Polski Berlin, Muzeum Narodowe Mińsk, Muzeum Marca Chagalla Witebsk); „Albom.pl” (FAF Warszawa, Studio Tommaseo Triest, Šv. Jono Gatvės Galerija Wilno, Cultural Centre Belgrad); „To, co nie umiera, nie żyje” (Galeria Arsenał Białystok, FAF Warszawa, PIX.HOUSE Poznań, MF Mińsk); „Rdza” Bartka Warzechy (Kordegarda Warszawa, Galeria Sleńdzińskich Białystok) czy „Polaroidy” Tomasza Kudaszewicza (Galeria Sleńdzińskich Białystok).
Autor fotograficznych projektów dokumentalnych: „Ex oriente lux” (Galeria Arsenał Białystok, Miesiąc Fotografii Łódź, Mois de la Photo Paryż, InterPHOTO Moskwa, Fundacja Pogranicze Sejny) i „Białystok–jeden dzień” (Galeria Arsenał Białystok, Galeria Domu Pracy Twórczej Wigry); W roku 2014 otrzymał za swoje działania związane z popularyzacją fotografii nagrodę prezydenta Białegostoku w kategorii ochrony dziedzictwa narodowego.