„Na środkowym pasie latem trawa była wysoka” Agata Ciastoń
„Dopływy, drgania, pieśni na brzegach” Rafał Siderski
„In Praise of shadow” Tomasz Kawecki, Aleksandra Przybysz
„One Billion ISO” – premiera drukowanego magazynu o współczesnej fotografii – Tomek Kudaszewicz, Katerina Kouzmitcheva
Wydawnictwo Blow Up Press
Białoruskie książki fotograficzne – fsh1minsk
Galeria im. Sleńdzińskich w Białymstoku
Leica Store & Gallery Warszawa
Tłumaczenie na Polski Język Migowy
Prezentacje autorskie (tłumaczenie na Polski Język Migowy)
sobota16:0029/03
dr Katarzyna Kalua Kryńska
Doktor sztuk pięknych. Należy do Związku Polskich Artystów Fotografików (ZPAF). Kuratorka i wykładowczyni. Autorka albumu cyjanotypii Blue Moon Garden. Współzałożycielka i członkini zarządu Fundacji +ARTE.
Artystka wizualna, architektka, fotografka. Specjalizuje się w fotografii emocjonalnej, portretowej i kreacyjnej, stosując techniki tradycyjne, alternatywne oraz mix-media. W swojej twórczości łączy XIX-wieczne techniki fotograficzne z montażem o tradycji symboliczno-surrealistycznej. Eksperymentuje z materiałami światłoczułymi, poszukując nowych form wyrazu. Tworzy poetyckie i ekspresyjne prace, wykraczające poza kanony fotografii klasycznej. Porusza się w tematyce na skraju materii i ducha zapraszając do dialogu skłaniającego do refleksji nad naturą rzeczywistości, odważnie przekraczając granice konwencji artystycznych. W opinii Krzysztofa Jureckiego, krytyka i historyka fotografii „Sztuka w wydaniu Katarzyny Kalua Kryńskiej określiła nowy standard i poziom artystyczny dla techniki cyjanotypii.” (44 Kwartalnik Fotografia).
Doktor sztuk pięknych. Należy do Związku Polskich Artystów Fotografików (ZPAF). Kuratorka i wykładowczyni. Autorka albumu cyjanotypii Blue Moon Garden. Współzałożycielka i członkini zarządu Fundacji +ARTE. Prowadzi autorskie warsztaty z alternatywnych i historycznych technik fotograficznych. Zasiada w jury konkursów fotograficznych, współpracuje z instytucjami kultury i galeriami. Jej prace były pokazywane na licznych wystawach indywidualnych i zbiorowych w Polsce i za granicą m.in: Irlandii, Portugalii, Holandii, Niemczech, Hiszpanii i w Stanach Zjednoczonych oraz znajdują się w prywatnych kolekcjach. Laureatka konkursów fotograficznych: Black&White Spider Awards, International Color Award, Photos de Femmes. Jej seria Between Two Moons w technice mokrego kolodionu zajęła I miejsce w konkursie Wet Plate Competition Canada. Serią Cichość Serca w technice cyjanotypii zdobyła Grand Prix w ramach Vintage Photo Festival. Seria Blue Moon Garden zdobyła III miejsce w międzynarodowym konkursie JMCA oraz wyróżnienie na Fine Art Photography Awards. Seria cyjanotypii LIMFA zdobyła I miejsce w międzynarodowym konkursie Julia Margaret Cameron Awards i prezentowana była w ramach wystaw głównych na 10. Vintage Photo Festivalu. Jej prace gościły na festiwalach: analogNOW!, Berlin Photo Week, Foto Art Festival, Vintage Photo Festival, Fotoperyferie, Galeria Obok ZPAF Warszawa, Month of Photography Bratislava oraz Biennial of Fine Art and Documentary Photography w Barcelonie, CSW Toruń, Muzeum Gdańska, BWA Kielce, Ale Biennale w Siedlcach oraz publikowane m.in w Zwierciadło, Kwartalnik Fotografia, SHOTS Magazine, SOURA Magazine, BLOW Photo Magazine, PRISM Photo Magazine, SEITIES, The Hand Magazine, FotoNostrum Magazine, Photo Trouvée Magazine i innych.
Fotografka, doktor sztuki filmowej i absolwentka fotografii w Szkole Filmowej w Łodzi. Prowadzi zajęcia z fotografii archiwalnej dla studentów tej samej uczelni oraz w Warszawskiej Szkole Fotografii.
Fotografka, doktor sztuki filmowej i absolwentka fotografii w Szkole Filmowej w Łodzi. Prowadzi zajęcia z fotografii archiwalnej dla studentów tej samej uczelni oraz w Warszawskiej Szkole Fotografii. Pracuje przy projektach wokół archiwów fotograficznych i nie tylko, m.in. przy Fortepanie, Łódzkim Archiwum Wysokogórskim, Archiwum Twórczości Krzysztofa Kieślowskiego, wcześniej swoją wiedze i umiejętności zdobywając w Filmotece Narodowej – Instytucie Audiowizualnym. Fundatorka Fundacji Viva Archiva! poświęconej twórczym wykorzystaniom archiwów fotograficznych i filmowych, współprowadzonej razem z Miłoszem Hermanowiczem. Członkini Łódzkiego Towarzystwa Fotograficznego oraz Związku Polskich Artystów Fotografików. Jej działania łączy w swojej twórczej fotografii poprzez takie tematy jak archiwum, pamięć, historia, tożsamość oraz fotografia sama w sobie. Pod urzędowo zmienionym imieniem i nazwiskiem zrealizowała projekt eksplorujący tożsamość fotografii rodzinnej i swojej własnej.
sobota18:0029/03
Wojtek Wilczyk
Poeta, fotograf, autor esejów oraz tekstów krytycznych o sztuce, kurator wystaw. Autor czterech tomów poetyckich oraz fotograficznych projektów dokumentalnych…
Poeta, fotograf, autor esejów oraz tekstów krytycznych o sztuce, kurator wystaw. Autor czterech tomów poetyckich oraz fotograficznych projektów dokumentalnych, które miały także edycje albumowe: Czarno-biały Śląsk (1999–2003), Kalwaria (1995–2004), Życie po życiu (2004–2006), Niewinne oko nie istnieje (2006–2008), Święta Wojna (2009–2014), Słownik polsko-polski (2014–2019) oraz wspólnie z Elżbietą Janicką Inne Miasto (2011–1012). Razem z Grzegorzem Wróblewskim zrealizował intermedialny projekt Blue Pueblo (2013–2014) łączący tekst i fotografie. Zrealizowany w latach 2016-2018 cykl Powiększenia znalazł się w wydanej wspólnie z Ericą Lehrer, Romą Sendyką i Magdaleną Zych książce Widok zza bliska. Inne obrazy Zagłady. Efektem udziału w 15 edycji Kolekcji Wrzesińskiej (2023) jest wystawa i książka Zwyczajne miasto. W latach 2021-2024 pracował nad projektem, który poświęcony jest upamiętnieniom zniesienia pańszczyzny na terenie ziem polskich. W tym roku nakładem Muzeum Etnograficznego w Krakowie ukazało się przygotowane wspólnie z Magdaleną Zych dwutomowe wydawnictwo (NIE)WIDZIALNE POMNIKI WOLNOŚCI, gdzie w pierwszym tomie można znaleźć zdjęcia 136 takich obiektów w postaci typologii fotograficznej, indeks upamiętnień oraz teksty komentujące. W drugim tomie zamieszczone są wyniki badań etnograficznych, jakie zespół badawczy MEK przeprowadził w 14 wybranych lokalizacjach.
sobota19:0029/03
dr Hubert Humka
Artysta wizualny i fotograf. W swoich projektach opisuje ludzką naturę, jej jasną i ciemną stronę. Portretuje człowieka w nieoczywisty sposób, przez pryzmat krajobrazu, miejsc zbrodni czy, jak ostatnio, naturalnych miejsc pochówku.
Hubert Humka (ur. 1983) – artysta wizualny i fotograf. W swoich projektach opisuje ludzką naturę, jej jasną i ciemną stronę. Portretuje człowieka w nieoczywisty sposób, przez pryzmat krajobrazu, miejsc zbrodni czy, jak ostatnio, naturalnych miejsc pochówku. Ukończył studia magisterskie i doktoranckie na Wydziale Operatorskim i Realizacji Tv Szkoły Filmowej w Łodzi, gdzie również wykłada. Jego projekty były prezentowane na wystawach w polskich i zagranicznych muzeach i galeriach, w tym: Muzeum Współczesne Wrocław, Państwowa Galeria Sztuki Sopot, Leica Gallery Warszawa, Maison de la Photographie Lille, Claude Samuel Gallery Paris, a także podczas międzynarodowych festiwali fotografii, m.in. Les Rencontres d’Arles (Francja), Transphotographiques (Francja), Fotofestiwal Łódź (Polska). Jest finalistą m.in. Prix Voie Off Selection na Les Rencontres d’Arles Off Festival (Francja), Photo Diploma Award (Polska). Autor cenionych książek: Evil Man (Łódź Film School Press, 2015), nominowanej do nagrody Prix Bob Calle du livre d’artiste 2019, Death Landscapes (BLOW UP PRESS, 2018) oraz nominowanej do nagrody Prix du Libre Award 2024 Arles Eternal U (BLOW UP PRESS, 2023). Mieszka i pracuje w Paryżu, we Francji.
Rafał Lis oprowadza po wystawach z audiodeskrypcją
Historyk sztuki i szkoleniowiec. Choć ma serce po pozarządowej stronie, od lat pracuje na przecięciu 3 sektorów, głównie w obszarze dostępności wydarzeń, obsługi publiczności i przy tworzeniu materiałów adaptacyjnych. Od 2021 roku w zespole Fundacji Impact. Jest koordynatorem dostępności w Dzielnicowym Domu Kultury „Węglin” i konsultantem dostępności w Teatrze Starym w Lublinie. Stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Prezydenta Miasta Lublin. Dorywczy asystent osobisty. Tysiące godzin szkoleniowych i konsultacyjnych przeplatał tworzeniem tekstów łatwych do czytania, audiodeskrypcji sztuki i architektury oraz poszukiwaniem nowych rozwiązań, szytych na miarę potrzeb publiczności i instytucji. Zajmuje się też wspieraniem procesów dotyczących wdrażania i koordynowania dostępności. Czasami się frustruje, nie boi się mówić: „Nie wiem”, ale zwykle dodaje: „Ale się dowiem!”. W poprzednim życiu robił mozaiki w przestrzeni publicznej i przyglądał się procesom miastotwórczym. Dziś wszystko, co robi, obudowuje dostępnością.